Je dénkt dat het niet kan. Maar het kan wél.
Gasthuis St. Jan de Deo is een ouderenzorgorganisatie in Millingen aan de Rijn die het externe imago flink wilde verbeteren en die zich voor de komende vijf jaren wilde verzekeren van een continu instroom (ca. 10 nieuwe medewerkers per jaar) van nieuwe verpleegkundigen en verzorgenden. De belangrijkste stappen in dat proces waren 1. het ontwikkelen van een nieuwe, aantrekkelijke positionering (één vorm van branding voor zowel corporate- als voor de arbeidsmarkt), 2. het vertalen van deze positionering naar relevante communicatiemiddelen zoals een (gecombineerde) website en 3. het betrekken en faciliteren van medewerkers bij de nieuwe positionering om draagvlak te creëren.
We zijn gestart met een Why-inspiratiesessie en daaruit kwam duidelijk naar voren dat Gasthuis St. Jan de Deo situaties mogelijk maakt (voor medewerkers én bewoners) die je niet zou verwachten. Vervolgens hebben we een compleet nieuwe huisstijl ontwikkeld en een gecombineerde corporate/werkenbij-site gerealiseerd, waarin de verhalen van medewerkers (drie employer branding films) en de visie van het management (corporate film) centraal stonden. Verder hebben we voor Het Gasthuis (de nieuwe naam!) verschillende eventkaarten ontwikkeld om contactmomenten met verschillende geïnteresseerde mensen uit de zorg te stimuleren.